Opsætning af Facebook reklamer
Reklamer på Facebook er effektive, fordi du kan ramme din målgruppe meget præcist. Herved sparer du også penge. Facebook reklamer er fortrinsvist for de firmaer, hvis produkter henvender sig til privatpersoner eller har en social karakter.
Forskelle på Facebook reklamer og Google AdWords
Den helt store forskel på Facebook reklamer og Google AdWords er, at man med Facebook reklamer kan ramme sin målgruppe langt mere præcist. Dette skyldes, at Facebook kender til en række informationer om sine brugere. Facebook reklamerne vises dog kun på Facebooks hjemmeside og deres mobile apps.
Facebook reklamekampagner er en fordel
Fordelen ved Facebook reklamer er, at man i meget stort omfang kan vælge målgruppen, der skal se reklamerne. Du kan vælge at få vist dine Facebook reklamer ud fra kombinationer af følgende informationer om Facebook-brugerne:
- Målgruppens land (fx kun danskere)
- Målgruppens køn
- Målgruppens alder
- Målgruppens konkrete job
- Målgruppens uddannelse (fx kort, mellem eller lang)
- Målgruppens civilstatus (single, i forhold, forlovet eller gift)
- Køn, målgruppen er interesseret i
- Keywords, der skal aktivere annoncen
Du vælger selv, om annoncen skal linke til en ekstern hjemmeside eller en Facebook Page.
Samtidig er det muligt at vise venners tilkendegivelser til den, der ser reklamerne. På den måde fremstår dine reklamer mere troværdigt.
Hvad koster Facebook reklamer?
Der er to metoder at betale for Facebook reklamekampagner og annoncer:
- ”Cost per click” (CPC) – Man betaler pr. besøgende/klik på annonce
- ”Cost per mille” (CPM) – Man betaler pr. tusind visninger af annoncen
Man vælger fortrinsvis betalingsmetoden, efter hvor begrænset målgruppen er, samt hvor populær ens annonce er. Du bestemmer helt selv, hvor mange penge du maksimalt vil bruge/investere pr. dag.